Versturen...

Meer informatie nodig?
Wij bellen u graag terug.

Wij wijzen u op onze privacyverklaring
x
+ 31 (0)570 65 62 55
info@the-inside.nl
LinkedInFacebookTwitterPinterest

Hoe bepaal je de beste plek voor jouw stand op de beurs?

Dennebos_nologo.jpg
6 feb 2017
Ingestuurd door: The Inside

Binnenkort sta je op een beurs. En nu moet je jouw plek op die beurs vastleggen. Want pas dan kan jouw standbouwer die ene perfecte stand ontwerpen. En jij wil natuurlijk die ene plek waar je de meeste beursbezoekers trekt en waar men niet om jouw stand heen kan. Want net als in makelaarsland gaat het op de beurs maar om één ding: location, location, location!

Traffic is key

En die ‘location’ moet zodanig zijn dat het meeste bezoekersverkeer langs jouw stand komt. Om dat te realiseren zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee kunt houden bij het vaststellen van jouw beursplek. Dat begint natuurlijk met het opvragen van de beursplattegrond bij de beursorganisator, zodat je de beschikbare oppervlaktes en uitgezette paden kunt zien.

Routing

Daarna wil je inzicht krijgen in de routing van de bezoekers. Welke routes zullen zij lopen en welke paden zullen daardoor het drukst bezocht worden? Uit onderzoek is gebleken dat in landen als Nederland, Duitsland en de VS verreweg de meeste bezoekers bij binnenkomst rechtsaf slaan en ook meer geneigd zijn de stands aan de rechterkant te bekijken. Een standplaats achterin aan de linkerkant van de beursvloer is dus niet aantrekkelijk. Let wel: in landen waar men links rijdt (Groot-Brittannië bijvoorbeeld) zal de routing dus precies andersom zijn.

Type stand

Als je de algemene routing in kaart hebt gebracht zul je een keuze voor een type stand moeten maken. Dit is immers medebepalend voor je beursplek: kies je voor een stand aan de buitenkant (van de looppaden), een hoekstand of een eilandstand? Alle drie deze stands hebben hun eigen voor- en nadelen.

Het voordeel van een stand aan de buitenkant van de route is dat deze vaak een standaard oppervlaktemaat heeft, waardoor je jouw stand kunt hergebruiken. Een nadeel is dat andere stands sneller het uitzicht op jouw stand zullen blokkeren. Je zult dus harder moeten werken en meer moeten bieden om bezoekers te trekken.

Het grote voordeel van een hoekstand is dat je deze zo kunt laten ontwerpen dat hij aan twee kanten open is waardoor je dus ook aan twee kanten bezoekers kunt trekken. Daarnaast zijn beursbezoekers vaak geneigd even stil te staan bij een hoek/kruising om te kijken welke kant ze op willen gaan. Een mooi moment voor jou om ze naar jouw stand te krijgen. Het nadeel is dat als het erg druk is op de beurs de hoekstands juist sneller voorbij gelopen worden omdat bezoekers de drukte op de kruisingen willen vermijden.

Met een eilandstand kun je het meeste uitpakken qua ontwerp en exposure. Deze stands trekken altijd de meeste aandacht en dus ook het meeste verkeer. Een nadeel van zo’n type stand is dat er veel concurrentie is tussen de eilandstands: ze willen allemaal de mooiste en grootste stand hebben met de meest in het oog springende trusts of signing. Je moet er dus voor zorgen dat jouw stand er echt uitspringt.

High traffic area

De volgende beslissing die je moet nemen is of je een beursplek bij een ‘high traffic area’ prefereert. Dit zijn de gedeeltes op de beursvloer die sowieso veel verkeer trekken: het terras/catering gedeelte, de toiletten en (als er seminars of lezingen worden gegeven tijdens de beurs) de conferentiezaal.

Ook een locatie dichtbij deze plekken heeft voor- en nadelen. Het voordeel is evident: deze locaties trekken veel beursbezoekers. Mensen zullen tijdens een beursdag altijd het toilet bezoeken en wat gaan eten of drinken. Het nadeel is dat bezoekers relatief weinig aandacht voor jouw stand zullen hebben bij het voorbijlopen. Zij zullen bijvoorbeeld, als zij naar het toilet moeten, geen tijd nemen om te stoppen bij jouw stand. En hun lunch is ook een rustmoment en niet een moment om een stand te bekijken. Daarentegen hebben zij wellicht wel alle tijd als zij hun toiletbezoek of lunch hebben afgerond en weer vol nieuwe energie beginnen aan een nieuwe ronde over de beurs.

Concurrent

En dan is er nog de grote vraag: wordt het een plek vlakbij de markleider en/of je grote concurrent of juist niet? De bekende namen trekken altijd veel verkeer naar hun stands. Of het echter slim is om een standplaats hier vlakbij te nemen ligt aan jouw branche en het doel van jouw beursdeelname.

Een groot voordeel is natuurlijk dat die bezoekersstroom ook zorgt voor extra verkeer naar jouw stand als deze er (bijna) naast staat. Dit kan echter ook nadelig uitpakken: als jouw concurrent bijvoorbeeld een drie keer zo groot budget heeft voor zijn stand en altijd enorm uitpakt tijdens een beurs dan is het wellicht verstandiger om er niet direct naast te gaan staan als dat jouw stand overschaduwd. Is het omgekeerde het geval dan is het mogelijk wel een goed idee om in de buurt van je concurrent te gaan staan, zodat jij die bezoekers kunt ‘wegtrekken’ naar jouw stand.

Wat je ook kunt doen is een plek zoeken die op de route naar de stand van die concurrent ligt, zodat je wel profiteert van het extra verkeer dat die stand oplevert zonder er de lasten van te dragen. Omdat je er echter verder vanaf staat zullen jouw bezoekers jouw product niet direct kunnen vergelijken met die van de concurrent. Als jij een voordeliger of kwalitatief hoogwaardiger product aanbiedt is dit weer een nadeel.

Bedenk voor jezelf of overleg met je collega’s of het in jullie geval een voor- of juist een nadeel is als jullie stand dicht bij die van jullie concurrent staat.

Valkuilen

Nu je hebt vastgesteld op welke locaties je de meeste traffic naar je stand kunt trekken, is het van belang in kaart te brengen op welke locaties je absoluut niet wilt zitten! Als je namelijk je plek gaat reserveren en de ‘prime locations’ zijn allemaal al bezet, wil je geen alternatief aangeboden krijgen met alleen maar nadelen.

Zo wil je bijvoorbeeld geen plek vlakbij de in- of uitgang van de beurs. Deze plekken zijn vaak wel erg druk, maar ook erg chaotisch en de bezoekers zullen hier geen oog voor jouw stand hebben. Mensen die net de beurs binnenkomen zijn de eerste minuten vooral bezig met het scannen van de beursruimte en het verkrijgen van overzicht. En de bezoekers die op weg zijn naar de uitgang zijn vaak vermoeid en overvoerd met informatie en zijn op het punt aangekomen dat ze alleen nog maar naar huis willen en linea op de uitgang afkoersen.

Het is misschien een open deur, maar zorg ervoor dat je geen plek toegewezen krijgt aan een doodlopend pad! En zoals hierboven al beschreven, liever ook geen plek in de linker achterhoek van de beurslocatie. Tenzij je voor een beurs in Groot-Brittannië gaat.

Je wilt natuurlijk ook geen barrières vlakbij (of zelfs op) je standoppervlakte die het zicht op je stand verkleinen: denk aan overhangende buizen aan het plafond, pilaren of koven.

Nu je alle voors en tegens in kaart hebt gebracht kun je de beursorganisator gaan bellen om jouw favoriete beursplek vast te leggen! Is dat geregeld, dan kun je met de gegevens van jouw plek een afspraak maken bij The Inside, zodat wij voor jou de perfecte stand kunnen ontwerpen!

Deel dit artikel op social media:

Terug naar Blog overzicht Volgende artikel