Versturen...

Meer informatie nodig?
Wij bellen u graag terug.

Wij wijzen u op onze privacyverklaring
x
+ 31 (0)570 65 62 55
info@the-inside.nl
LinkedInFacebookTwitterPinterest

De juiste KPI's voor je beursdeelname

KPIwordcloud2_hoog3.png
26 apr 2017

Als je besluit deel te nemen aan een [vak]beurs wil je natuurlijk het maximale uit die deelname halen. En dit ook inzichtelijk maken. Dat doe je door vooraf je KPI's [Key Performance Indicators] te bepalen. 
 

Wat zijn de juiste KPI's voor je beursdeelname?

Een KPI of Kritieke Prestatie Indicator is een variabele waarmee je prestaties kunt meten. In dit geval gebruiken we ze om het succes van je beursdeelname te meten. Met de juiste KPI's weet je exact of jouw beursstrategie werkt en kun je hem indien nodig aanscherpen. Wat de juiste KPI voor jouw beursdeelname is, hangt af van het beursdoel dat je hebt vastgesteld. Is dat bijvoorbeeld om een [nieuw] product te verkopen of om je netwerk en naamsbekendheid te vergroten? 
 
In elk geval moet je de tijd nemen om te evalueren en de resultaten te verzamelen na de beurs. De effecten van beursdeelname zorgen namelijk veelal voor een effect op lange termijn. Je KPI's moeten daar dan ook op aansluiten. Ook moeten je KPI's zo SMART mogelijk geformuleerd zijn. Dat houdt in dat ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar en Tijdsgebonden moeten zijn. 
 

KPI's per beursdoel

Hieronder geven we een paar voorbeelden van KPI's per mogelijk beursdoel om je alvast een beetje op gang te helpen:
 
Is sales je voornaamste beursdoel en promoot je tijdens de beurs een nieuw product of dienst? Drie voorbeelden van KPI's zijn dan:
Als branding de reden is waarom je op de beurs staat en je je concurrentiepositie wil vergroten of naam wil maken in een nieuwe markt dan kunnen dit je KPI's zijn: 
  • Het aantal relevante contactmomenten voor, tijdens en na de beurs.
  • Het aantal geïnteresseerde contacten uit nieuwe branches tijdens de beurs. 
Sta je op de beurs om aan je relatiebeheer te werken en gaat het je voornamelijk om klantenbinding? Dan zijn deze KPI's nuttig:
  • Het aantal gesprekken met bestaande klanten tijdens de beurs.
  • Het aantal herwonnen klanten tijdens en na de beurs.
  • Het aantal gesprekken met partners tijdens de beurs. 
En als laatste, organiseer je een worksop of sessie tijdens de beurs en is daarom kennisoverdacht je belangrijkste beursdoel? Dan kun je deze KPI inzetten:
  • Het aantal deelnemers aan je workshop/sessie tijdens de beurs. TIP: Dit doel kun je uiteraard koppelen aan branding en/of sales door tevens te meten hoeveel deelnemers contact opnemen na de beurs en hoeveel deelnemers daadwerkelijk klant worden na de beurs. 
Hopelijk ben je met deze voorbeeld KPI's een beetje op gang geholpen met het vaststellen van jouw eigen KPI's voor jouw beursdeelname!  

Deel dit artikel op social media:

Vorige artikel Terug naar Blog overzicht Volgende artikel