Waarom een beursdeelname nog steeds relevant (en leuk!) is

13 mei 2025

“Ga je echt deelnemen aan een beurs? Is dat nog een ding in deze tijd?”

Misschien heb je deze vraag al eens gekregen toen je vertelde dat je wilde deelnemen aan een beurs. En laten we eerlijk zijn: hij zet je aan het denken. Want is het deelnemen aan een beurs nog relevant in deze tijd? Het antwoord daarop is: ja. Dat is het zeker. In deze blog nemen we je mee in de redenen waarom een beursdeelname nog steeds van toegevoegde waarde is. En ook nog eens heel leuk. Wist je bijvoorbeeld dat mensen 70 procent beter onthouden na een persoonlijke ontmoeting? Daar kan geen enkele online ervaring tegenop.

Let’s get personal

De digitalisering mag dan steeds verder doorzetten, maar echte connecties leggen blijft mensenwerk. En waar kan dat beter dan op een beurs? Met persoonlijk contact bouw je sneller en sterker vertrouwen op. In een tijd waarin concurrentie hoog is, gaat het vaak niet meer om wat je aanbiedt. Het gaat om de gunfactor. En die gesprekken die je in het echt voert, zijn precies de weg om die gunfactor te krijgen.

Een beurs is gewoon hartstikke leuk

Die spanning voor de start van de beurs. Het enthousiasme. De adrenaline stroomt door je lijf. Wat gaat deze dag brengen?

Je vraagt je af wat mensen van je product vinden, of je misschien die grote klant binnenhaalt. Ja, het hoort er allemaal bij. Iedereen voelt het. En dat maakt het juist zo leuk.

Samen met je collega’s sta je op de beurs en je ervaart een sterk teamgevoel. Overal heb je mensen om je heen die enthousiast over hun vakgebied praten, nieuwe producten presenteren en ideeën uitwisselen. Een ruimte vol inspiratie! Laat de beurs maar beginnen. Het is een hele ervaring.

Talloze kansen

Wist je dat bedrijven als Apple en Amazon hun vroege prototypes hebben laten zien op relatief kleine technologiebeurzen? Deze bedrijven kennen we nu allemaal.

Een beursdeelname kan je veel nieuwe kansen opleveren. Je spreekt tientallen, soms honderden mensen. Dit kan je veel leads, partners, leveranciers en nieuwe klanten opleveren. En dat allemaal op één locatie, in een korte tijd.

Daarnaast maakt het relatieonderhoud van bestaande relaties een stuk gemakkelijker en natuurlijker. Bovendien zijn veel producten en diensten een stuk overtuigender wanneer je ze in het echt kunt ervaren. Denk aan machines, techniek of tastbare producten of innovaties.

Feedback, feedback en nog meer feedback

Binnen je organisatie doe je natuurlijk al waardevolle inzichten op via feedback van collega’s en klanten. Toch geldt: hoe meer perspectieven en ervaringen, hoe vollediger je beeld.

Tijdens een beurs krijg je direct en ongefilterde feedback. Je ziet en hoort meteen hoe mensen reageren. Je ziet hun gezichtsuitdrukking, je ontvangt vragen en je ziet de eventuele aarzeling. Nog beter: je kunt ook het enthousiasme van mensen aflezen. Zo weet je dat je op de goede weg zit.

Zelfs tijdens de beurs kun je de feedback al toepassen, zoals een kleine aanpassing in een pitch. Zo zie je meteen wat beter aanslaat. Daarnaast hoor je hoe jouw aanbod zich verhoudt tot concurrenten die op dezelfde beurs staan.

Steal the spotlight

Een beursdeelname is een mooie kans om jouw zichtbaarheid te vergroten. Door je fysieke aanwezigheid op een beurs verhoog je jouw merkbekendheid in de sector. Je laat letterlijk zien dat je er bent.

Daarnaast laat je zien dat je actief bent en dat jouw bedrijf goed loopt. Mensen zien dat je investeert in relaties en openstaat voor groei. Wanneer je meedoet aan een bekende beurs, straal je uit dat je ertoe doet in je sector.

Bovendien is het een ideaal moment om je te meten met de grote spelers. Ook als je kleiner bent, straal je professionaliteit en ambitie uit (herinner je je nog wat we vertelden over de gunfactor?).

Uiteraard is een goede voorbereiding hierbij erg belangrijk. Zorg voor een duidelijke presentatie en een professionele stand.

Een beleving vol inspiratie

Op een beurs draait het niet alleen om je eigen stand. Je krijgt in een korte tijd overzicht van de nieuwste trends, innovaties en waar de concurrenten zich mee bezighouden. Het is een ruimte vol met inspiratie. Dit zorgt voor frisse ideeën die jouw bedrijf verder kunnen helpen.

Lees meer: 10 belangrijke beurslocaties en een succesvolle beursdeelname stappenplan

Zijn beursdeelnames nog steeds relevant?

De wekker gaat. Snel maak je je klaar. Je neemt een flinke slok koffie en stapt de deur uit. Vandaag is de dag. Jouw eerste beursdeelname.

Daar staan je collega’s en je begroet ze vol enthousiasme. ‘Klaar voor iedereen?’ Samen stappen jullie de beurshal binnen en wauw… wat is dit gaaf zeg. Je collega tikt je aan. ‘Kijk! Daar is de eerste bekende al’.

Vol inspiratie en lichte vermoeidheid kijken jullie terug op jullie eerste beursdeelname. ‘Ik had niet verwacht dat we hier zoveel mooie gesprekken en ideeën uit zouden halen’.

Of een beursdeelname nog relevant is in deze tijd? Absoluut.

Gerelateerde berichten

Modulaire standbouw: wat is dat eigenlijk precies?

Opvallen in de buitenlucht? Ontdek de kracht van de Aluvision Flexbox

Waarom een beursdeelname nog steeds relevant (en leuk!) is

Vraag vrijblijvend een offerte aan en ontdek onze full-service maatwerkoplossingen!

Neem contact op

Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.