Een kop koffie met... Hans Grimme

Het verhaal achter het product of de dienst vertellen is wat Hans drijft in zijn ontwerpen, zijn concept bepaalt dan ook de uitvoering.

Na de opleiding 3D Design  aan de kunstacademie in Arnhem heeft Hans voor meerdere bedrijven in de standbouw en interieurbranche gewerkt. Sinds een aantal jaar doet hij dat met verve bij The Inside Standbouw in Deventer en mogen wij hem een zeer gewaardeerde collega noemen. 

Tijd voor een kop koffie met onze concept creator, Hans Grimme: lees hieronder gauw mee!

 

Vertel eens, wat is nou echt typisch Hans?

Anders kijken naar dingen is voor mij normaal. Daarmee kon ik -en kan ik nog- steeds erg willen vasthouden een bepaald idee, concept of plan dat door mij is bedacht. Zo vind ik het bijvoorbeeld soms lastig wanneer er na een presentatie bij de opdrachtgever blijkt dat er de wens is een bepaald onderdeel aan te passen. Het hoeft ook niet te betekenen dat je steeds een stapje meer doet dan dat er wordt gevraagd, maar soms is het gewoon een andere stap. Iets leveren wat niet wordt verwacht. 

Daarom vind ik de uitspraak van Jules Deelder ook zo mooi: ‘Binnen de perken zijn de mogelijkheden net zo onbegrensd als daarbuiten’

Welke vraag stel je iedere (potentiële) opdrachtgever?

Dat is een hele simpele en korte vraag voor mij: ‘Waarom?’ 

Dat is in de praktijk soms best een lastige vraag en vervolg ik dan ook vaak met wat meer specifieke vragen zoals: ‘Waarom ga je naar deze beurs?’ en ‘Waarom zou ik jouw product kopen?’ Met het beantwoorden van deze vragen is voor mij al snel duidelijk waar een stand voor de opdrachtgever aan moet voldoen. 

1
2

Waarom heb je jezelf als ontwerper gespecialiseerd in de  standbouw?

Op een stand gebeurt iets heel spannends: een bedrijf ontwikkelt een product of dienst en denkt daarmee een toekomst te kunnen bouwen. Dat ontwikkelen van het product  is vaak een zeer intensief traject geweest voor de opdrachtgever, dat gepaard gaat met vallen en opstaan, het doen van investeringen of afsluiten van leningen. En dan afsluitend het tweaken, testen en alles op tijd afronden voor opening van de beurs. In dit proces mag ik deelgenoot zijn van het ultieme moment waarop het resultaat van alle inspanning van de opdrachtgever wereldkundig wordt gemaakt. Aangezien dit alles LIVE gebeurd is er geen mogelijkheid je te verschuilen, de opdracthgever gaat met de billen bloot. En om dit proces een groot gedeelte van de faciliteiten te ontwerpen, werk ik direct mee aan de introductie.

Een LIVE productie of introductie is de beste manier om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep. Maar ook de bedrijven met een product dat niet of nauwelijks verandert hebben baat bij een krachtige en goede LIVE presentatie. Om het vertrouwen te blijven krijgen, of opnieuw winnen, moeten ook zij zichzelf steeds achter de oren blijven krabben. Hierbij moet je jezelf de vraag stellen: ‘wat gaan we nu vertellen’. Het is belangrijk om feeling te houden, laten zien dat je er nog steeds voor de opdrachtgever beschikbaar bent, blijven luisteren en adequaat reageren.

In eerste instantie ben ik opgeleid tot product-vormgever: denk hierbij aan tafels, stoelen, lampen etcetera. Ik houd van de ruimtelijke vorm, ergens doorheen kunnen wandelen, vasthouden of aanraken wat ik heb bedacht. Vol trots zie ik dan in de werkplaats dat vakmensen in de weer zijn met mijn bedenksels. Heerlijk vind ik ook het overleggen met een projectteam over hoe we iets voor elkaar kunnen boxen. En ook al zit in mijn stukje in het verhaal van een stand niet direct de tijdsdruk van een opbouw onsite, toch voel ik deze wel om binnen afzienbare tijd met een raak concept bij de opdrachtgever te zitten. Die complete mix, dat is mijn verslaving.

Wat is het meest gave uitgevoerde project dat je ooit ontworpen hebt?

Het is voor mij niet één speciale stand of project, voor mij zit de grootste trots in trajecten waarbij de klantrelatie gaandeweg blijft door evolueren. Elkaar vertrouwen, naar elkaar blijven luisteren waarna we samen ‘Het Verhaal’ zo goed mogelijk tot uiting kunnen brengen in het ontwerp en uitvoering. 

Natuurlijk heb ik vele mooie merknamen en bedrijven in mijn portfolio op mogen nemen de afgelopen jaren, maar als ik terugkijk op de meer recentere periode ben ik heel erg trots op de concepten die we nu doorvoeren voor onder andere Makita en CM.com. Desondanks dat dit twee ontzettend verschillende bedrijven zijn, weet ik samen met hen de juiste snaren te raken tijdens de ontwerptrajecten. En na uitvoering blijkt alles te kloppen en zijn de beursresultaten voor de opdrachtgever uitstekend. 

Welke opdrachtgever staat nog op je bucketlist?

Natuurlijk kan ik hier de meest grote namen noemen, maar eigenlijk is dat niet persee wat ik wil doen. Voor mij is dat werken met een opdrachtgever met een product dat zich lastig laat uitleggen. Hoe lastiger het product van de opdrachtgever iets over zichzelf zegt, hoe uitdagender het is voor mij om uit te leggen wat dit product doet op de stand. Dit doe ik nu bijvoorbeeld met CM.com. 

De uitdaging zit in het ongrijpbare, een gave auto is in elke setting een gave auto. Maar praten we over een app, dienst, systeem, traject, strategie enzovoorts, is dat hele andere koek. Dus als ik bij deze een oproep mag doen: ‘software ontwikkelaars, overheden, farmaceuten, start-ups, ik sta voor jullie klaar!’

3
4

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

Voornamelijk uit de opdrachtgever. Graag ga ik met de mensen in gesprek die het product het beste kennen en daarmee de trots op mij kunnen overbrengen. Het verhaal van de totstandkoming, het uitwerken van een gaaf idee, die verhalen brengen mij de inspiratie voor het ontwerp.

Al voel ik me soms wel een beetje een bedrijfspsycholoog, zij vertellen de verhalen, ik luister en vertaal dat wat zij vertellen naar een ‘ruimtelijk ding’, waarmee zij uiteindelijk echt aan de slag mogen om hun verhaal uit te dragen op de beurs. 

Welke ultieme tip geef jij iedere opdrachtgever in relatie tot het standdesign?

‘Dat wat jij, als bedrijf, wil vertellen, wil jouw potentiële klant niet altijd horen.’ Probeer één verhaal duidelijk te vertellen. Op een beurs gebeurd veel en veel tegelijkertijd, je staat als bedrijf tussen zovele exposanten: ‘één verhaal dat beklijft, is al heel knap’. 

Op een beurs is alles LIVE, het geeft ruimte om nieuwe mensen te ontmoeten, met elkaar te praten en elkaar diep in de ogen te kijken. En op termijn zelfs weer letterlijk de handen te schudden. Door het duidelijk overbrengen van jouw verhaal op de stand win je het vertrouwen van de bezoeker. De mens staat hierbij altijd centraal.